Philip McAleese esitteli Slushin ständillä See.Sense -yrityksen tavalliselta polkupyörän takavalolta näyttävää keksintöä. Se vilkkuu voimakkaammin ja nopeammin jos pyöräilijä on joutumassa vaaratilanteeseen ja varoittaa muita.
Oikeasti valo on täynnä sensoriteknologiaa joka kommunikoi applikaation kanssa ja kerää tietoa, sekunnissa 800 lukemaa. Valo vilkkuu erityisesti kun pyörä lähestyy tienhaaroja tai liikenneympyröitä.
Philip McAleese sanoo, että tätä kerättyä tietoa pyritään jakamaan kaupunkien päättäjille, että he voivat paremmin suunnitella kaupunki pyöräilyn ehdoilla: ”Siitä näkee mikä pyöräilyinfrastruktuurissa toimii ja mikä ei, missä on kunnostamisen varaa eli kuoppia tiessä.”
Tiedosta näkee missä pyöräilijät ovat joutuneet läheltä piti- tilanteisiin.
Kaupunkisuunnittelu joka ottaa pyöräilijät paremmin huomioon tekee kaupungissa liikkumisesta helpompaa ja vähentää saasteita.
Lontoo on Philip McAleesen kehittynyt pyöräilykaupunkina, keskustassa tehdään enemmän pyörämatkoja kuin muita liikennematkoja. Pelkästään Lontoossa tehdään 700000 matkaa päivässä. Yleensä pyöräillään kodista töihin ja töistä kotiin, pyörä on nopea kulkuneuvo. Lontoossa on investoitu paljon pyöräteihin, sanoo Philip McAleese.
Esimerkiksi Kööpenhamina ja Amsterdam ovat kuitenkin edelläkävijöitä, siellä pyöräilyä on tuettu aina ja se on osa kulttuuria. Lontoossa se on hieman vielä uutta, jonka aloittamista joutuu pohtimaan.
Pyörät ovat Lontoossakin hyvä tapa matkustaa ruuhkissa. Joissain paikoissa kuten silloilla niitä jo alkaa olemaan niin paljon että ne aiheuttavat itse ruuhkaa.
EU rahoitti See.Sense:n kanssa projektin, jossa oli kolme kaupunkia: Manchester Englannissa, Dublin Irlannissa ja Antwerpen Belgiassa. Tulokset julkaistiin ja nyt kaupunkien päättäjät voivat katsella kerättyä tietoa.
Joissain paikoissa infrastruktuuri toimi tosi hyvin, Dublinissa pyöräillään joenvartta korkein nopeuksin. Lontoossa joissain paikoissa on niin paljon pyöräilijöiden lisäksi kävelijöitä että liikenne puuroutuu. Kerätystä tiedosta näkyy että nämä alueet eivät ole aina kovinkaan toimivia.
Tower of Londonin ympärillä on paljon turisteja, jotka eivät ole tottuneet siihen että liikenne onkin toisella puolella kuin mihin on tottunut.
See.Sense ei ole vielä voitollinen, se koittaa tällä hetkellä myydä tuotteitaan kuluttajille eli pyöräilijöille. Kerättyä tietoa voi käyttää myös kaupallisiin tarkoituksiin. Ehkä valoja voisi joku taho tukea rahallisestikin kun ne yleistyvät, miettii Philip McAleese.
Vaikka See.Sense:llä on paljon dataa, on Stravalla vielä isommat tietokannat. Mutta se on kilpapyöräilijöille jotka haluavat parantaa suoritustaan. See.Sense satsaa pyöräilijöihin jotka vievät lapset kouluun tai tekevät työmatkoja.
See.Sense tekee parhaillaan tuotetta, joka valvoo missä pyörä on. Siihen kiinnitetään pieni laite. Jos omistaja on kaukana pyörästä ja pyörä lähtee omille teilleen se hälyttää lähettämällä tekstiviestin.