Reko Möttönen on työmaapäällikkönä liikenteenohjauspalvelupuolella Destialla ja hän vastaa Hämeentien urakan työmaanaikaisista liikennejärjestelyistä ja niiden toteutuksesta.
Hän on ollut töissä Destialla vuodesta 2012 ja on taustaltaan diplomi-insinööri liikenteenohjaustekniikassa. Hämeentien urakan liikennejärjestelyissä on mukana lisäksi työnjohtajia sekä tarvittavaa kalustoa kuten HIAB ja ajoratamerkintäryhmä.
Helsingin kaupunki antaa reunaehdot miten työmaalla on toimittava ja aikatauluttaa työt. Se kertoo missä paikassa tullaan aloittamaan katutyöt. Destia miettii detaljit sen mukaan miten työt etenevät, liikennejärjestelyt toteutetaan suunnitelmien mukaan ja maastossa toimitaan niiden mukaan.
Reko Möttönen: ”Työmaalla on aina tiedossa mikä on seuraava työvaihe ja liikennejärjestelyjä suunnitellaan työn edetessä. Joskus työmaalla pitää reagoida nopeasti pienempiin liikenteen siirtoihin, mutta suuremmat liikennejärjestelymuutokset ovat tiedossa viikkoja etukäteen. Jokainen vaihe suunnitellaan tarkoin ja mietitään esimerkiksi miten kaivanto tulisi suojata.”
Palautetta urakasta saadaan etenkin Facebookin kautta. Destiasta palaute on toivottavaa, se tuo vuorovaikutusta urakan ympärille. Destia on koittanut panostaa tiedottamiseen.
Viestintävastaava Heidi Kekäläinen sanoo että siksi palautetta tarvitaankin. Reko Möttönen huomauttaa että ilman sitä ei tiedettäisi miten tai mihin reagoida.
Reko Möttönen: ”Usein palaute on kysyvää, joku henkilö miettii että miksi on jossain suljettu suojatie ja sitten kerrotaan vastaus. Se on sen takia kiinni koska tehdään näin ja näin. Ihmiset ovat kokeneet sen positiivisena.”
Väliaikaiset liikennejärjestelyt voivat olla vaikka että suojatietä siirretään parisen kymmentä metriä, että päästään kaivamaan monttua entisen suojatien kohdalle. Kurvissa siirrellään ajokaistoja puolelta toiselle.
Esimerkiksi Neljännen linjan ja Hämeentien kohdalla väliaikainen tie tekee pienen kiemuran. Siinä on tekeillä tonttiliitos eli tekniikkaa tien alta yhdistetään kiinteistöön. Paikalle tulee vielä ainakin jalkakäytävän alle kaapeliensuojaputket.
Suurin työ oli kuitenkin urakan alussa, parin yön aikana järjesteltiin koko työmaapätkällä Hakaniemen torilta Kurviin liikenne uusiksi.
Destialla on oma varikkonsa, mistä työmaa-aidat ja muut tuodaan työmaalle. Kun ne ovat työnsä tehneet, ne viedään takaisin.
Destian pitää aina taata asukkaille pääsy kiinteistöihin ja Hämeentien kumpaakin puolta kulkee jalkakäytävä koko urakan ajan. Uusi ajotie on vain kaistan levyinen. Keskellä kulkevat ratikkakiskot, uusi pyörätie tulee tien viereen ja jalkakäytävää hieman levennetään.
Reko Möttösen tietoon ei ole tullut, että työmaalla olisi sattunut sen vakavampia onnettomuuksia. On ollut peltikolareita, bussin sivupeili on lähtenyt tai liikennemerkki on ajettu kumoon. Hän käy työmaalla viikoittain ja paikalla on aina työnjohtaja joka vastaa käytännön liikennejärjestelyistä.
Heidi Kekäläinen huomauttaa, että työmaa-alueella asuu 10000 ihmistä ja vaikutusalueella kulkee 50000 ihmistä.
Reko Möttönen sanoo, että liikennejärjestelyllisesti kohteessa on paljon mitä pitää ottaa huomioon. On kova bussiliikenne, jalankulkuliikenne ja metroasemat työmaan molemmissa päissä. Lisäksi vielä liityntäliikenne. Näkövammaisten palvelukeskus on juuri työmaan läheisyydessä. On paljon yhteensovittamista, siksi Hämeentie on niin mielenkiintoinen kohde olla töissä, sanoo Reko Möttönen.