Tomi Kanto on pyörittänyt Cycle Centeriä osoitteessa Helsinginkatu 9 nyt kuusitoista vuotta. Hän on entinen ammattipyöräilijä, järjestyksessä kuudes suomalainen. Liikkeessä on hänen lisäkseen kaksi työntekijää sesonkiaikaan ja talvisaikaan yksi. Paikalla on sijainnut pyöräliike jo 60-luvulta, mutta nimet ovat vain vaihdelleet.
Cycle Center myy kaiken mallisia pyöriä, mutta on erikoistunut maantiepyöräilyyn ja kilpapyöräilyyn. Kauppa pursuaa erimallisia polkupyöriä ja samalla kadulla sijaitsee varasto, josta haetaan jos kauppa tyhjenee. Lastenpyöriä ei niin kaupata mutta isoja miestenpyöriä kyllä. On maantie-, kilpa-, travel-, cyclocross-pyöriä. Hyviä työmatkapyöriäkin.
Aktiiviharrastajalle pyörät lähtevät tuhannesta eurosta aina 15000 euron pyöriin. Halvin myytävä pyörä on Helkaman perusmalli, joka maksaa 599 euroa. Suomalainen firma tuottaa pyörät Hangossa ja onhan se Joponkin kehittänyt, huomauttaa Tomi Kanto.
Mitä kevyempi pyörä, sitä enemmän se maksaa. Kilpapyörät painavat seitsemisen kiloa, maastopyörät kiloa. Sähköpyörien myynti kasvaa vuosi vuodelta, mutta ne ovat hieman tyyriimpiä. Jo kammen käteen ottamalla voi arvioida, onko se kevyt, joten onko se laadukas.
Liikkeestä voi hyvin lähteä koeajelulle, jos tietty pyörä sattuisi kiinnostamaan.
Tomi Kanto pyöräili espanjalaistallissa kaksi vuotta ja yhteensä ulkomailla nelisen vuotta. Ei nyt ihan Ranskan Ympäriajoja, mutta kuitenkin. Nykyään Suomessa on vain yksi ammattilainen, Jaakko Hänninen. Hän tulee menemään pitkälle, vinkkaa Tomi Kanto.
Yhteensä Suomessa on ollut aikojen saatossa vähän reilu kymmenen ammattipyöräilijää, lajin huipulle ei ole helppo päästä. Ruotsalaisiakin löytyy enemmän, puhumattakaan tanskalaisista, kertoo Tomi Kanto.
”Suomessa odotellaan ensimmäistä sisävelodromia, sitä ei ole vielä tullut”, kommentoi Tomi Kanto. ”Mitä noissa pyöräilymaissa jo on, ehkä ratapyöräilykin lähtisi paremmin”, hän jatkaa.
Hän eritoten toivoisi, että ihmiset huollattaisivat pyöriään muutenkin kuin vain keväisin. Perinteinen keväthuolto maksaa liikkeessä 99 euroa.
Kalliosta on hävinnyt monta pyöräliikettä, mikä on vähentänyt kilpailua ja nostanut Cycle Centerissä huolettavien pyörien määrää. Mutta kiertäviä pyörähuoltoa tekeviä kuten Yeply on tullut tilalle.
Verkkokauppaa tuottaa 10-20 prosenttia Cycle Centerin liikevaihdosta.
Cycle Centerin seinällä on vanhoja pyöräilypaitoja, kuten maailmanmestarin signeerattu paita neljän-viiden vuoden takaa. Monessa paikassa varaosat ovat päässeet korona-aikana loppumaan, mutta Cycle Centerin varastot ovat riittäneet.
Helsingissäkin voi pyöräillä poluilla vaikka Keskuspuistossa. Kallio alueena on toiminut hyvin kaupalle. Täällä on suuri asukastiheys ja paljon pyöräileviä opiskelijoita, joilla ei ole omaa autoa.
Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä