Almost New osoitteessa Hämeentie 28 on nyt ollut auki pari viikkoa. Se on ihan perinteinen kirpputori eli itsepalvelukirpputori missä voi myydä vaatteitaan ja muuta tavaraa. Almost Newin valikoima painottuu miesten vaatteille ja unisex -muodille. Omistajat Meryem Biermann ja Inka Kurki sanovat sellaisia puuttuneen Kalliosta, vaikka täällä second hand ja vintage-liikkeitä löytyykin.
Aiemmin tiloissa toimi Pom Pui -thaimaalainen ravintola.
Yrittäjät pyörittävät tällä hetkellä liikettä kahdestaan ja lisäksi heillä on yksi työharjoittelija, joka opiskelee Stadin ammattiopistossa tekstiili- ja vaatetusalaa.
Asiakkaat voivat vuokrata rekin Almost Newssa viikoksi tai kahdeksi kerrallaan.
You Can Do it -palvelun ostamalla asiakas vastaa itse omista vaatteistaan, We Can Do It -palvelussa liike vastaa lähes kaikesta, asiakas vain tipauttaa vaatteet liikkeeseen ja omistajat hoitavat kaiken – esillepanon ja hinnoittelun. Tarvittaessa vaatteita freesataan eli höyrytetään.
Almost New ei ota vastaan vaatteita jotka ovat likaisia tai reikäisiä. Sinänsä ei katsota tiettyjen brändien perään vaan kaikenlaiset vaatteet ovat tervetulleita. Ihan oven vieressä olevat rekit ovat olleet kaikkein halutuimpia. Kerran viikossa tai kahdessa on vaatteiden vaihtopäivä jolloin rekeissä myytävät vaatteet uusitaan.
Almost Newssa on käytössä Kirppari Kalle -järjestelmä. Jokaiselle asiakkaalle tulee oma viivakoodi minkä voi lukea kassajärjestelmässä. Kirjautumalla Kirppari Kalleen sisään voi seurata omaa myyntiään.
Kirpputoritavarassakin on sesonkitavaraa. Shortseja ei myydä talvella mutta pipoja kyllä. Eräs asiakas on tullut ovesta sisään kyselemään pipoa ja sellainen on löytynytkin. Meryem Bierrmann ja Inka Kurki siistivät rekkejä päivittäin joten he tietävät kyllä minkälaista tavaraa on tarjolla.
Päivää ennen avajaisia saivat myyjät jo tuoda liikkeeseen myytävää. Ennen avajaispäivää markkinoitiin paljon somessa ja sana kiersi. Liike alkoi täyttyä. Enää on kellarikerroksessa rekkejä vapaana. Almost New:n omistajat ovat olleet tyytyväisiä kävijöiden määrään.
”Tosi moni on löytänyt tänne, mikä on tosi kiva. Olisihan se kiva että myyjiä saataisiin jatkossakin, nyt meillä on tällä hetkellä rekit täynnä mutta että jatkossakin pysyisivät täynnä niin se olisi kyllä suuri toiveeni”, selittää Meryem Biermann.
Helsingistä löytyy kirpputoreja, mutta useissa liikkeissä miesten vaatteille valikoima on kovin suppea, sanoo Meryem Biermann. Kun omistajat etsivät sopivaa liiketilaa toiminnalleen he ajattelivat, että Kalliossa tällaisesta konseptista luultavasti innostutaan. Almost New:n omistajat katselivat tiloja muualtakin, mutta moni tuli avajaisten jälkeen sanomaan että juuri tällaista on Kallioon kaivattu.
Rekki maksaa asiakkaalle 59 euroa viikko tai 110 euroa kaksi viikkoa. We Can Do It- palvelu missä asiakkaan puolesta hoidetaan kaikki maksaa kaksikymmentä euroa rekki ja lisäksi omistajat ottavat 45% provision. Liikkeen vitriiniin voi tuoda myyntiin arvokkaampia tuotteita, josta otetaan 20% provisio.
Alakerrassa on tällä hetkellä vinyylikulma ja kalusteita. Sovituskopin edessä on valkoinen design-tuoli joka on myös myynnissä. Remonttia tilaan ei sen kummemmin tehty, lähinnä maalattiin seiniä. Ja somistettiin.
Meryem Biermann sanoo paikan valtin olevan se, että tarjolla on laaja valikoima miesten vaatteita ja unisex-muotia ja ihmiset voivat tulla itse myymään vaatteita. Kierrättäen tehdään hyvää. Lisäksi he halusivat myös että myyjät olisivat myös ostaja-asiakkaita, että vaatteet kiertävät omistajalta omistajalle.
Aukiolo on yksi heidän myyntivalteistaan. Usein kirppareille kerkeää töiden takia vain viikonloppuisin. Almost New on kiinni maanantaisin, mutta auki tiistaisin 11-20, keskiviikkoisin 10-18, torstaisin 11-20, perjantaisin 10-18 ja viikonloppuisin 12-18.
Omistajat itsekin käyttävät vintage-vaatteita ja ovat koko ikänsä käyneet kirpputoreilla. Se on heille koko elämänsä, selittää Meryem Biermann. Omistajat ovat tutustuneet laajasti erilaisiin kirpputoreihin ympäri Suomea ja Eurooppaa ja poimineet ideoita omaan liikkeeseensä. Omistajat sanovat haluavansa kokeilla ja kehittää kaikkea uutta, pysyä maailman menossa mukana.
Artikkeli on tehty kaupallisessa yhteistyössä