Yeply tekee kiertävää pyörähuoltoa. Se on aloittamassa nyt viidettä pyöränhuoltokauttaan Suomessa. Sen kaksi omistajaa Antti Känsälä ja Tommi Sarkkinen sopivat yritystä perustaessaan että siitä tulisi ei Helsingin paras, ei Suomenkaan, vaan maailman paras alallaan. He tähtäsivät heti kansainvälistymiseen.
Ideana Yeplyllä on, että ihmisillä on paljon normaalia käyttöpyörää, mitä ei huolleta. Se tarkoittaa että ihmiset eivät liiku niin paljon kuin voisivat pyörillä liikkua. Huoltamattomalla pyörällä ei ole myöskään mukavaa liikkua.
Yeply pyrkii rakentamaan palvelunsa ihmisten lähelle. Se pyrkii luomaan mukavan kokemuksen huoltoon tuomisesta ja huollattamisesta. Että tuo pyörän huoltoon vaikka se ei pyörä sitä aivan välttämättä tarvitsisi.
Kivijalkahuoltamoilla on omat haasteensa, niihin voi olla pitkä matka tai että ne ovat vain päivisin auki kun ihmisten pitää olla töissä. ”Hyvin usein huoltaja on alan harrastaja tai alan sisältä tullut ihminen, joka rakentaa huollon omasta näkökulmasta. Se asiakas siellä on unohtunut”, kertoo Antti Känsälä.
Yeplyllä perusasiakas ei ole niinkään pyöräilijä vaan pyörän omistaja.
Yeply tekee kausihuoltoa. Isossa kuvassa ihmiset tuovat pyörän korjaamoon korjattavaksi jos se on hajalla, jarrut eivät toimi tai muuta. Yeply haluaa että ihmiset säännöllisesti huollattaisivat pyöränsä. He myös pyöräilisivät enemmän, joten kaikki voisivat paremmin, niin pyörän omistaja itse kuin maailma ja yhteiskuntakin. Kausihuoltoa on hyvä tehdä kerran kaksi kaudessa.
Huoltoon tuodaan hybridejä ja käyttöpyöriä, vanhojakin pyöriä, joiden myyntiarvo ei ole kummoinen mutta joilla on käyttöarvoa omistajalleen. Huolletun pyörän elinkaari pitenee.
Huolto tapahtuu Yeplyllä juuri siinä missä heidän ständinsä sijaitsee. He tulevat ihmisten luo mutta ei sentään ihan kotiin asti. Asiakaslupaus on että pyörän saa huollettuna illalla takaisin. Moni tuo pyöränsä huoltoon kotimatkallaan.
Nyt Yeplyllä on kahdeksan yksikköä, jotka käyvät sadoissa paikoissa. Kauppakeskuksissa, K-Marketeiden pihoilla ja parkkipaikoilla. Huoltopaikoilla on pop-up -huoltoyksiköitä, telttoja ja huoltoautoja.
Huollossa käytetään perusvaraosia. Jarrupalat, voimansiirto, renkaat ja kahvat kuluvat. Mitään erikoisempia maantieosasarjoja Yeplyllä ei ole.
Perushuolto Yeplyllä maksaa 95 euroa. Se on Helsingissä keskivertoa, halvimmillaan huollon voi saada 70 eurolla ja kalleimmillaan ehkä 130€ luokassa, kertoo Antti Känsälä.
Yeply myös tarjoaa kuukausimaksuisen palvelun, 9.90€ kuussa. Silloin voi tuoda pyörän niin usein huoltoon kuin vain haluaa. Pyritään siihen että kynnys tuoda pyörä huoltoon olisi mahdollisimman matala.
Kauppakeskukset haluavat Yeplyn kanssa yhteistyöhön nostaakseen profiiliaan ympäristöystävällisenä toimijana. Joillekin Yeplykin joutuu maksamaan vuokraa, mutta tämä vaihtelee paikan mukaan, mikä on aina yhteistyökumppanin tahtotila.
Redin kauppakeskuksessa Yeplyn piste toimii kauppakeskuksen jakavalla keskitiellä. Siellä on Antti Känsälän mukaan jonkin verran työmatkaliikennettä mutta myös lähistön asukkaita. Redin piste on tämän vuoden uutuus.
Antti Känsälä: ”Kun katsotaan suomalaista fillarointikulttuuria, ihmiset ajavat aika paljon fillareilla missä on kumit tyhjät ja vähän vääränkokoiset, on vähän väärin säädetty, ketjut vikisee.”
Korona-aikoina Yeply haluaa tehdä asiakkaille turvallisen kokemuksen – pidetään etäisyydet jonottaessa, pyörät desinfioidaan ennen kuin annetaan takaisin, käteismaksu ei enää käy.
”Me tehdään tämä ulkoilmassa, joten ihmisten ei tarvitse tulla sisään mihinkään liiketilaan tekemään asioita, se itsessään luo turvallisuutta toimintaan”, sanoo Antti Känsälä.
Ensimmäisenä vuonna Yeplyläisillä oli vain yksi auto käytössä, kun yritysideaa pilotoitiin. Konseptia on kokeiltu myös Saksassa jo yrityksen toisena vuonna, Hollannissakin kokeiltiin. Osoittautui, että huollossa oli aivan samat kipupisteet maasta riippumatta. Viime vuonna Yeply avasi Hampurissa, jossa on nyt kuusi autoa. Dusseldorff jäi näinä maailmanaikoina vielä tänä vuonna väliin niin kuin Hollantikin.
Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä